Distributiekanalen

Facebook Twitter
Parallel met die industrialisatie van de productie zijn de distributiekanalen van het brood in ruime mate gediversifieerd.

We eten almaar vaker buitenshuis (op restaurant, op kantoor, in de bistro enz.) en er zijn veel alternatieve verkooppunten voor bakkerswaren verschenen, zoals warenhuizen, kruidenierswinkels, benzinestations, broodautomaten enz. Vandaag worden twee derden van de broden die in België geconsumeerd worden, gekocht in warenhuizen. Dat is allemaal marktaandeel dat de lokale bakkers zijn kwijtgeraakt.

Maar hebt u al opgemerkt hoe goed uw warenhuis zijn broodafdeling verzorgt en welke mooie plaats ervoor gereserveerd wordt in de winkel ? Brood is duidelijk heel belangrijk voor de grootdistributie omdat het een "lokproduct" is, d.i. een product dat de consument naar de winkel doet komen. Tevens houden de warenhuizen de prijs van het brood behoorlijk laag omdat het ook een "referteproduct" is, d.w.z. een product waarvan de consument de prijs gaat bekijken om te beoordelen of de winkel duur is of niet.

Zelfs met aanlokkelijke uitstalramen en gekraakte prijzen is het voor de wijkbakkerijen niet altijd gemakkelijk om tegen de concurrentie van de distributiereuzen op te boksen…

Lettre d'information