Te verkiezen

Facebook Twitter

Eiwitten

Zoals alle peulvruchten zijn linzen rijk aan eiwitten. Je moet ze enkel aanvullen met complementaire (plantaardige) eiwitbronnen. Hieronder enkele typische combinaties :

  • Peulvruchten en granen : spaghettisaus met linzen of erwtensoep met brood
  • Peulvruchten met noten of granen : Salade van rode bonen en of een linzensalade met amandelen

Het is zelfs niet noodzakelijk de beide complementaire eiwitbronnen te gebruiken in één maaltijd. Je kan gerust ’s morgens granen (brood) eten en ’s avond kiezen voor peulvruchten.

Vezels, vitaminen en mineralen

Linzen zijn, zoals alle peulvruchten, rijk aan vezels. Een regelmatige consumptie van peulvruchten zoals linzen kan constipatie voorkomen en diabetes type 2 helpen controleren. Dankzij de anti-oxidanten aanwezig in peulvruchten helpen ze de kans op cardiovasculaire ziektes en bepaalde kankers verminderen.

Linzen zijn ook een prima bron van fosfor, belangrijk voor de botten en de tanden. Ze bevatten eveneens ijzer, essentieel voor de aanmaak van rode bloedcellen, noodzakelijk voor het transport van zuurstof door het lichaam.

Ijzer zorgt eveneens voor een goede circulatie van neurotransmitters. Ze zijn ook rijk aan folaten (vitamine B9), onmisbaar voor de werking van het zenuwstelsel en immuunsysteem ,voor aanmaak van rode bloedcellen, genetisch materiaal.. …

Linzen bevatten ook een grote hoeveelheid mangaan die als een co-factor fungeert in verschillende chemische reacties in ons lichaam.

Tenslotte bevatten ze ook de koper, zink, kalium en magnesium en diverse vitaminen (B1, B2, B3 en B6).

Lettre d'information