Problemen

Facebook Twitter

Zelfs indien sommige Belgische chocolades toch stand houden tegen de internationale concurrentie, zijn de rekken in de supermarkten vooral gevuld met een groot gamma chocolade met palmolie ; we spreken hier over 90% van de verkochte chocolade. Ter vergelijking : fair trade chocolade vertegenwoordigt slechts 1% van de nationale markt.

België behoort tot de grote producenten , maar onze 2,2 % van de wereld export helpen niet om de 6.500.000 kleine producenten, die ongeveer 90 % van de wereld cacao productie voort brengen, te ondersteunen. De productie van de noordelijke landen is vooral bestemd voor de Aziatische markten.

Dit probleem is cruciaal, want sinds 1990 is er een overproductie van chocolade in de noordelijke staten en is het aanbod groter dan de vraag, ondanks de explosie van de markt in China en Japan.

De logische oplossing zou zijn dat we de kleine producenten beter betalen en aangepaste hoeveelheden kopen op de markt, de verkoop zal dalen en de markt zal terug in evenwicht zijn. Spijtig genoeg werken de industrie en de markteconomie niet op deze manier.

Max Havelaar betreurt dat slechts 127.000 van de 1,5 miljoen producenten van Afrikaanse cacao profijt hebben van de fair trade handel.

Greenwashing

Veel merken zijn zich bewust van de aandacht van de consument voor de milieu en sociale aspecten van de cacaoproductie. Ze proberen dan ook gretig mee te surfen met deze beweging door misleidende labels en informatie op hun etiketten te plaatsen.

Zo is het net zoals bij alle producten van de landbouwindustrie heel moeilijk om informatie te lezen of te vinden over de aanwezigheid van palmolie.

Lettre d'information