Te vermijden

Facebook Twitter

Gehydrogeneerde vetten

Er bestaan twee soorten vetten "cis - cis" en "cis-trans". Deze laatste worden niet herkend door het lichaam en kunnen daarom niet worden opgenomen. Deze transvetten maken onze celmembranen poreus of ondoordringbaar en zijn schadelijk voor onze gezondheid.

Bij het verwarmen en verwerken van vetten worden de goede cisvetten omgezet in slechte transvetten. Dit betekent dat ze onherkenbaar worden voor ons organisme en dus bestempeld als toxisch.

Plantaardige gehydrogeneerde oliën, margarine, gepasteuriseerde boter, geraffineerde oliën, opgewarmde vetten, sauzen en klaargemaakte producten (het merendeel van koekjes...) zijn rijk aan transvetten.

Transvetten zijn alom aanwezig en een gesel van de industriële voeding. Hun consumptie verhoogt enorm de kans op hart en vaatziekten.

Tip

Lees dus vooral te etiketten. bv. : indien u een in plastiek verpakt koekje koopt, moet u erop toezien dat er geen gehydrogeneerde vetten zijn toegevoegd.

Let op de bereidingswijze

Vermijd om te koken met een niet-verzadigd vet. Deze vetten zijn minder stabiel en door de warmte worden de cisvetten omgezet in transvetten.

Geef voor het koken voorkeur aan een verzadigd vet zoals kokosolie en palmolie. Deze oliën verdragen een temperatuur tot 220 °c.

Olijfolie, reeds minder stabiel , kan gebruikt worden tot 180°c. (bv : appelsienentaart en olijfolie)

Tip

Denk eraan om vlees te bakken op lage temperatuur (85-90°c) in de oven, zonder toevoeging van vetstoffen, om zo de lipiden oxidatie te vermijden. En voeg een beetje koude olijfolie toe als je vlees op je bord ligt.

Lettre d'information