Te verkiezen

Facebook Twitter

Voor de bewaring en om de ontwikkeling van giftige alkaloïden te vermijden in uw aardappelen : bewaar ze op een donkere plek (verpakt in een zak of in oud krantenpapier en koel ,maar niet in de koelkast). Snijd de groene en de gekneusde stukjes weg als je de aardappel schilt.

Bestraling

Wat betreft de bestraalde voedingswaren : de regering past geen controles toe om na te gaan of de normen van het etiket goed nagekeken worden. U kan dus geïoniseerd voedsel eten zonder het te weten of te willen. Want deze procedure kan het verlies aan voedingswaarde en vitaminen verhogen en brengt milieu risico’s met zich mee voor de bedrijven die ionisatie toepassen door de aanwezigheid van radioactieve substanties.

Indien u bestraalde aardappelen wil vermijden : haal uw aardappelen dan bij een korte keten producent of in een bio winkel ( indien u ze niet zelf teelt). Bewaar ze op een adequate manier om kieming te voorkomen.

Kookwijze

De beste kookwijze voor aardappelen is koken in water of stomen met de schil. De vitaminen en de voedingswaarden zitten tussen de schil en de knol. De aardappel schillen komt dus overeen met verlies van een groot deel van de voedingswaarde. En de kookwijze heeft een grote invloed op de rijkdom aan calorieën (van 85 Kcal voor 100gr gekookte aardappelen tot 548 Kcal voor 100gr chips). Aardappelen zijn te verkiezen in een evenwichtige voeding, net zoals deegwaren, brood ,rijst en andere granen, op voorwaarde dat men ze zo natuurlijk mogelijk klaar maakt.

Agenda

Lettre d'information